Visuri pe timp de criza
Nu putem neglija faptul ca din ce in ce mai multi pescari de spinning sunt, vor fi sau vor sa fie si posesori de ambarcatiuni dedicate. Pentru cei aflati la inceput de drum, pentru cei care vor o schimbare sau un upgrade, am facut o mica cercetare de piata. Sunt foarte multi producatori de profil; am selectat cativa din oferta carora am centralizat anumite modele. M-am oprit pe segmentul medium, adica la ambarcatiuni ce au motorizarea maxim recomandata intre 40-60CP, cu doua exceptii. Am ales 10 modele din zecile, poate chiar sutele existente…
MODEL | L | l | Max HP | GREUTATE | ECHIPARE | TIP CONSTRUCTIE | PRÊT | LINK PREZENTARE | OBSERVATII |
Finval Rangy 510 CS | 5,10 m | 1,90 m | 60 CP | 370 kg | **** | Sudura aluminiu 3mm/4,5 mm | 9.530 euro fara TVA | http://finval.ro/listings/510cs-rangy/ | |
Bass Tracker Clasic XL | 4,93 m | 1,77 cm | 40 CP | 326 kg | **** | 16.000 USD | https://www.trackerboats.com/boat/?boat=4902 | Trailer si motor50 cp incluse in prêt /prêt usa | |
Alumacraft escape165 CS | 5 m | 2 m | 50 CP | 316 kg | **** | 14.999 cu tva | https://www.alumacrafteurope.eu/en/v-modellen.htm | ||
Tangiri Strin 460 | 4,64 m | 1,89 m | 60CP | 292 kg | *** | Sudura aluminiu | 8.490 euro cu TVA | http://tangiriboat.com/en/strin-460.html | |
Motocraft Angler 470 | 4,70 m | 1,87 m | 40CP | 214 kg | *** | Nituire.aluminiu 2 mm/1,6mm | 5.675 euro | http://www.motocraftboats.com/index.php?page=MotoCraft-Angler-470 | Prêt model cu consola |
Crestliner Discovery 1650 SC | 5,03 m | 1,92 m | 60 CP | 397 kg | **** | Sudura aluminiu | 12.560 euro fara tva | https://www.crestlinerboats.eu/en/discovery/1650-discovery-tilller/ | |
HY 525 FLY Bass Boat | 5,25 m | 1,9 m | 70 CP | 380 kg | *** | Fibra sticla | 7.620 euro cu tva | http://hirosyacht.hu/hirosyachthorgaszcsonakok/hiros_yacht_csonakok/hy_525_fly_bassboat/?P=HCS&T=76 | |
Kimple Bass Boat S498 | 4,98 m | 2,10 m | 75 CP | 390kg | **** | Sudura Aluminiu 2,5-4mm | 11.100 euro cu tva | https://barcikimple.ro/kimple-bass-boat-s498/ | |
Marine 500 Fish SC DLX | 5 m | 1,86 m | 60CP | 304 kg | *** | Nituire auminiu 1,6-2 mm | neafisat | https://www.marine.cz/en/products-marine-500-fish-sc-dlx-detail-40481 | |
Smokercraft Pro Angler 161 | 4,92 m | 60 CP | 384 kg | **** | 17.000 $ | https://www.smokercraft.com/showroom/2020/fishing/pro-angler | Prêt cu motor Mercury 60 CP si trailer |
Inainte de a lua o eventuala hotarare, este recomandat sa tineti cont de anumite lucruri. Unii spun ca atunci cand esti posesor de ambarcatiune te bucuri in doua momente: cand o cumperi si cand o vinzi. Personal sunt in total dezacord; sunt cel putin la fel de bucuros ca in prima zi.
Dimensiuni
O decizie in acest sens necesita(printre altele), in principal, doua aspecte de luat in calcul: tipul de apa pe care va fi folosita barca, si spatiul/locatia de stationare. Dupa cum veti observa, lungimea barcilor din clasa in discutie este intre 4-5 m+-. Pentru majoritatea apelor din Romania puteti sa folositi decent lungimea de 4m, insa daca abordati lacuri mari, care se monteaza rapid, ape curgatoare medii si mari (ma refer in special la Dunare) sau partidele dvs. necesita deplasari mai lungi, este recomandat sa va indreptati atentia catre o barca care “bate” spre 5 m, nu neaparat din motive ce tin de confort, ci mai ales de siguranta. Alegerea poate fi influentata si de locul in care o tineti. O curte simplifica treaba, un spatiu inchiriat sau o parcare de barci genereaza extra costuri.
Greutate
La aproximativ aceleasi dimensiuni, greutatea barcilor difera. Materialul folosit(aluminiu, fibra de sticla), grosimea straturilor sau a foilor de aluminiu, tipul de aliaj si sistemele folosite(sudura, nituire, rasini folosite), echiparea si compartimentarea, genereaza aceste diferente. Daca pentru transport putem folosi orice autovehicul decent, atentia sporita trebuie acordata manevrelor la rampa(bagat/scos de/la apa). Totodata comportamentul pe apa difera. Conteaza foarte mult calibrarea cu motorul. Toti producatorii decenti recomanda o capacitate maxima; este bine sa tineti seama de ea si pe cat posibil sa faceti alegerea motorului in concordanta cu recomandarea. Un motor mai mic va face ca barca sa nu se deplaseze in parametrii optimi. Un motor prea mare ….”safety first”
Echipare
Din punctul de vedere al pescarului de spininnig, o importanta deosebita trebuie acordata spatiului; in principal spatiului de manevra. Lanseurile numeroase, directiile de lanseu, schimbarile de echipament si naluci, ancorarile dese…cer spatiu. Compartimentarea eficienta este direct proportionala cu spatiul. Cu cat exista suficiente compartimente pentru depozitare, livewell, compartimente pentru accesorii(baterii,etc) cu atat spatiul de manevra este mai mare. Consola cu parbriz poate fi un avantaj pentru pescarul de spinning( desi ocupa loc), partidele din sezonul rece nefiind putine. Deasemenea platforma din prova, pentru montarea unui eventual dispozitiv de ancorare sau a unui motor electric, nu trebuie data uitarii.
Anumiti producatori pot accesoriza complet barca: prize 12 v, canale preinstalate pentru montajul sonarului si a motorului electric, mufe usb, huse etc.
Motorizare
Gradul de mobilitate ridicat, apropierea de peste, deplasarea in regim de viteza sunt cateva puncte definitorii pentru spinningul din barca. Puncte care cer imperios ca motorul barcii sa fie: puternic, economicos, silentios si fiabil. Indicat este sa alegem motorizarea maxima impusa de producator si ca o opinie strict personala as acorda un avantaj motorizarii in 4 timpi.
Furnizori si Costuri
Am ajuns si la zona care doare. Daca pana acum cativa ani achizitia unei barci second hand din SUA era o varianta de luat in calcul, costurile actuale nu mai fac sens, financiar vorbind (asta desigur daca nu aveti vreo nebunie personala..ceea ce e de inteles uneori). Pentru a sustine exact afirmatiile, am cerut o simulare de cotatie pentru o barca second hand aflata la…New York sa zicem, in valoare de 7.000$. Costurile ne-au fost furnizate de societatea de transport international, logistica si servicii vama-ELAVDA Company :
-manipulare si transport aprox 1.000 $(in functie de locatie)
-transport SUA-ROMANIA 2.000 $+-
-taxa vamala 10%
-alte taxe 25%
-TVA 19%
-transport intern, taxe vamuire x lei
Nu uitati ca taxele se aplica la pretul barcii inclusiv transport iar TVA ul la tot. Cam da cu virgula, nu?
Din fericire anumiti producatori americani au dealeri si reprezentante in spatiul UE, si tot din fericire apar din ce in ce mai multi producatori europeni. Mai nou si asiatici.
Pentru a fi mai in tema, l-am abordat pe Cristian Mateescu, managerul ROMMARINE C&C (dealer pentru foarte multi producatori) referitor la tendintelei pietei, producatori, si ce trebuie urmarit inainte de a lua decizia de achizitie. Cu multa amabilitate am aflat ca:
-8 din 10 pescari prefera LinderSportsman 400
-tendinta pentru accesorizare si modificare/adaptare este pe trend ascendent
-un best buy incepe intotdeauna cu decizia de achizitie
-clienti sunt din ce in ce mai informati si educati
-barcile de aluminiu(in opinia sa) au un avantaj clar fata de cele din fibra de sticla
Cand va bugetati achizitia nu uitati sa mai includeti costurile cu inmatricularea barcii, costurile cu inmatricularea si RCA-ul peridocului.
Barca perfecta
Ei bine, nu exista! Exista insa compromisul perfect adaptat nevoilor fiecarui pescar.
Elvis Vigu, pescar de competitie, pasionat de boating, ne zugraveste portretul barcii preferate din perspectiva unui artist al montajelor si al accesorizarii barcilor.
“Nevoia este cel mai bun proiectant. De la acest considerent pornesc toate proiectele in lume, inclusiv proiectarea unei barci. Deci in esenta, o barca se proiecteaza singura, daca tinem cont de nevoile pescarului .
Acum as vrea sa nu separ pescarul de competitie de pescarul amator, nu de alta, dar nu vreau sa las loc de interpretari. Bineteles ca se vor gasi voci care sa spuna ca este indeajuns o camera de tractor si o prelata, ca sa pescuiesti confortabil. Corect-asa este. Pot sa spun ca eu am pescuit ani buni dintr-o camera de tractor si nu am murit, dar nici mult nu mai aveam .
Asadar, ce dorim noi de la o barca de spinning ;
- Sistemul livewell, este necesar ca sa poti tine pesti vii sau morti, dupa caz. Pesti vii, atunci cand te afli intr-un concurs si pesti morti, atunci cand vrei sa te lauzi ca esti cel mai mare pescar din scara blocului .
- Doua platforme de pescuit, una in fata si cealalta in spate . La concursuri echipa este formata din doi pescari, deci automat unul sta in fata si celalalt in spate, iar cand pescuiesti de placere poti sa-ti iei un partener cu tine in barca sau dupa preferinte-soacra .
- Compartimente de scule si accesorii, ca sa nu sari toata ziua peste cutii si genti prin barca.
- Consola -nu este un moft este o necesitate. Pe consola ai toate device-urile si ceasurile la indemana; fara consola trebuie sa cauti butoanele pe sub picioare si nu este cel mai fericit lucru.
- Pescaj* cat mai mic-acest lucru te va ajuta foarte mult atunci cand te deplasezi sau pescuiesti pe o apa cu adancimi mici. Pescajul mic presupune ca barca dumneavoastra trebuie sa fie suficient de lata ca sa preia din greutatea de incarcare .La o barca putin mai lata creste si stabilitatea la tangaj *. Deci latimea unei barci iti aduce mai multe avantaje decat dezavantaje.
Ei bine, adunati toate aceste aspecte si o sa vedeti ca va iese o barca de cel putin 4-5 m lungime,cu o latime de 1,7-2 m si o motorizare minima de 30-40 hp. La toate acestea daca doriti, se mai adauga si un bagaj intreg de gadget-uri: sonar,motor electric ,ancora ,etc.
Cam asa arata in linii mari schita unei barci de pescuit la spinning, de la aceste valori in sus trebuie sa pornim, altfel ne intoarcem la camera de tractor .
Eu personal prefer barcile de 5-6 m lungime, cu motorizari intre 90-250 hp si full option pe segmentul gadget-uri.
*PESCAJ, pescaje, s. n. Adâncimea de cufundare în apă a unei nave, măsurată până la linia de plutire, care variază în raport cu încărcătura.
*TANGÁJ, tangaje, s. n. (În opoziție cu ruliu) Mișcare alternativă de înclinare a unui vehicul, mai ales a unei nave sau a unei aeronave, în jurul unei axe transversale față de direcția lor în mers.”
Sentimentele de neuitat pe care le traim la pescuit, sunt mult amplificate atunci cand ne aflam pe apa; barca devine un mic sanctuar, ce ofera senzatii unice, dar si un mare avantaj, abordarea locurilor devenind foarte facila. Cu siguranta nu am zugravit decat un tablou simplist asupra subiectului, dar punctul pe”i”a fost pus. Spor la studiat si de ce nu…la cumparaturi.
Daca aveti o barca bucurati-va de ea; daca nu, incercati sa va luati una. Indiferent de situatie, nu uitati sa pescuiti responsabil oriunde ati face-o!
Articol realizat cu sprijinul:
EPIX MARINE-echipamente si accesorii barci www.epixmarine.ro
Elvis Vigu-montaj, customizari, accesorizari barci-0728552288
ROMMARINE C&C furnizor barci aluminiu-consultanta, transport, proceduri import- Cristian Mateescu-mateescucristian72@yahoo.com; 00447464940610